Mistä apua?
Satakunnan hyvinvointialue – Yhteydenotot terveyspalveluihin
- Terveyteen liittyvissä asioissa: Ota ensisijaisesti yhteyttä omaan hoitajaan tai lähetä viesti terveysasemalle sähköisesti. Mikäli tämä ei ole mahdollista, soita terveysasemasi ajanvarausnumeroon. Puhelut voivat ohjautua takaisinsoittoon. Terveysaseman yhteystiedot löytyvät www.sata.fi.
- Hätätilanteessa: Soita aina numeroon 112.
- Päivystysasioissa: Soita päivystysapunumeroon 116 117 ennen päivystykseen lähtemistä.
- Hyvinvointialueen palvelunumero: Soita numeroon 0100 2244, maksuton alueen asukkaille. Tähän numeroon voi soittaa, jos et tiedä, mihin olla yhteydessä. Muut palvelunumerot löytyvät myös osoitteesta www.sata.fi.


Hätänumero 112 – Soita, kun hätätilanne vaatii
Soita 112 aina, kun olet todellisessa hätätilanteessa, jossa hengen, terveyden, omaisuuden tai ympäristön turvallisuus on uhattuna.
Kun soitat 112:
- Vastaa selkeästi kysymyksiin.
- Noudata annettuja ohjeita.
- Lopeta puhelu vasta, kun saat luvan.
Mikä on hätänumero 112?
- 112 on Suomen ja EU:n ainoa hätänumero.
- Se toimii ilmaiseksi mistä tahansa puhelimesta, myös ulkomailta.
- Soittaessasi ulkomailta, puhelu ohjautuu paikalliseen hätäkeskukseen. Muista selvittää matkakohteen hätänumero, jos et ole EU-maassa.
Jos linja on ruuhkautunut:
- Älä sulje puhelinta. Odota, kunnes puhelu yhdistyy.
Muistathan:
- Kiireellinen hätätilanne? Soita 112.
- Vastaa kysymyksiin.
(Lähde: 112.fi)