TIEDOTE: Rauman MTY Friski Tuult ry:n koronaohjeistus 1.12.2020

1.12.2020

Epidemia on jaettu kolmeen vaiheeseen:

·         perustaso (Tartuntoja on vähän ja kotimaasta saatujen tartuntojen määrä on vähäinen.)

·         kiihtymisvaihe (Tartuntoja on viimeisen seitsemän vuorokauden aikana todettu 6–15 per 100 000 asukasta ja 14 vuorokaudessa 10–25 per 100 000 asukasta. Lisäksi kriteerinä esimerkiksi se, että tartuntojen lähteet ovat vielä pääsääntöisesti jäljitettävissä ja sairaalahoito pystytään toteuttamaan ilman erityistoimia.)

·         leviämisvaihe (Viimeisen seitsemän vuorokauden aikana tapausmäärä on suuruusluokkaa 12–25 per 100 000 asukasta ja 14 vuorokauden aikana 18–50 per 100 000 asukasta. Kriteerinä myös esimerkiksi se, että alle puolet tartunnoista on enää jäljitettävissä ja sairaalahoidon tarve kasvaa voimakkaasti.)

Perustasolla suositellaan kasvomaskien käyttöä seuraavissa tilanteissa:

·         joukkoliikenteessä, jossa lähikontakteja ei aina voi välttää

·         matkalla koronavirustestiin tai pois sieltä sekä ennen testituloksen saamista

·         karanteenissa, jos liikut välttämättömästä syystä kodin ulkopuolella

·         palatessa riskialueelta Suomeen tai siirtyessä karanteeniin

·         alueellisen viranomaisen suosituksesta, jos lähikontaktien välttäminen ei ole mahdollista kuten yleisötapahtumissa ja erilaisissa ruuhkissa

·         joukkotapahtumien henkilöstön esimerkiksi lipunmyynnissä suositaan käyttävän suojamaskia tai visiiriä

Rauman Hyvän Mielen talon toiminta perustasolla:

Toimintaa voidaan järjestää suhteellisen normaalisti huomioiden seuraavat seikat:

·         Tule paikalle ilman korona-oireita. Jos sinulla on oireita soita koronapuhelimeen 116 117 tai Rauman koronapuhelimeen puh. 044 403 5234, joka päivä klo 9-15.

·         Tullessasi pese kädet tai käytä desinfiointiainetta -> Me puolestamme tehostamme siivousta ja pyyhimme kosketuspintoja useamman kerran päivässä.

·         Tuuletamme sään sallimissa rajoissa.

·         Ei pakkauduta kaikki samaan tilaan, vaan muistetaan turvavälit.

·         Suositaan kasvomaskien tai visiirin käyttöä

o   Rauman kaupunki jakaa vähävarasille maksuttomia kasvomaskeja Rauman kaupungin sosiaalitoimesta arkisin kello 9.00 – 10.00 ja Rauman terveyskeskuksen lääkärien ja hoitajien vastaanotolla arkisin kello 8.00 – 15.00.

Huomioitavaa on, että väärin käytetty maski on pahempi, kuin ettei ole maskia. Muistetaan siis oikeaoppinen maskin käyttö!

Rauman Hyvän Mielen talon toiminta kiihtymisvaiheessa:

·         Mikäli siirrytään kiihtymisvaiheeseen, kohtaamispaikan toiminta räätälöidään niin että esim lounas mahdollisuutta tiistaisin ja perjantaisin ei ole.

·         Suositaan vahvasti kasvomaskin tai visiirin käyttöä.

·         Muistetaan turvavälit, hyvä käsihygienia eikä sairaana tulla Rauman Hyvän Mielen talolle vaan toimitaan viranomaisohjeiden mukaan. (Jos sinulla on oireita soita koronapuhelimeen 116 117 tai Rauman koronapuhelimeen puh. 044 403 5234, joka päivä klo 9-15.)

·         Me puolestamme tehostamme siivousta ja pyyhimme kosketuspintoja useamman kerran päivässä.

·         Tuuletamme usein sään sallimissa rajoissa.

Rauman Hyvän Mielen talon toiminta leviämisvaiheessa.

·         Kohtaamispaikka suljetaan ja toiminta ja henkilökunta siirtyy etätöihin. Heidät tavoittaa puhelimitse arkisin kello 9.00 – 14.00. Järjestetään Teamsin kautta erilaisia päiväkahvi hetkiä. Sään salliessa järjestetään pihatreffejä ja päiväkävelyitä turvavälit huomioiden ja kasvomaskia käyttäen.

·         Kukin voi varata tuolloin itselleen vuoron, milloin haluaa käydä tapaamassa henkilökuntaa ja keskustelemassa heidän kanssaan. Tällöin kahvion palvelut eivät ole käytettävissä ja tapaamisissa käytetään kasvomaskeja.

Satakunnan alueellinen tartuntatautien torjunnan työryhmä (ATTR) tekee tilannearvion ja antaa alueelliset suositukset STM:n ohjeiden mukaisesti viikoittain. Työryhmässä ovat edustettuina Satasairaala ja kaikki alueen kunnat sekä THL:n, Lounais-Suomen AVI:n ja ELY-keskuksen edustajat.Puheenjohtajan toimii Satasairaalan johtajaylilääkäri Petteri Lankinen ja tilannearvion ajankohtaisesta epidemiatilanteesta tekee Satakunnan sairaanhoitopiirin tartuntataudeista vastaava lääkäri Raija Uusitalo-Seppälä.

Tilannearvio ja suositukset on luettavissa osoitteesta: https://www.satasairaala.fi/koronavirus-covid-19

Toimithan oikein: kertakäyttöiset maskit ja kuituliinat heitetään sekajätteeseen, ei luontoon eikä kadulle. Älä myöskään tee tukoksia: kasvomaskit ja kuituliinat eivät kuulu wc-pönttöön. Muistathan siis: maskit lajitellaan sekajätteeseen! #Maskitsekajätteeseen -kampanjassa mukana ympäristöministeriö ja Suomen ympäristökeskus.